Webinar

Dit zijn de drie belangrijkste inzichten na 10 jaar online pionieren

Inzicht

Geschreven door:

Felix Govers

Mediastrateeg

Feb 6, 2022

Iedereen weet dat je online media nodig hebt om zichtbaar te zijn. Maar om echt impact te maken heb je meer nodig dan alleen een video, website en sociale media accounts. Sterker nog: bij veel missiegedreven organisaties gaat er ontzettend veel tijd, geld en energie verloren in het bijhouden van allerlei communicatie- en marketingprojecten.

In deze blog delen we onze drie belangrijkste inzichten na 10 jaar online pionieren en samenwerken met meer dan 150 verschillende organisaties.

Wij geloven dat de online zichtbaarheid moet bijdragen aan de doelstellingen van je organisatie. De mediastrategie moet de zichtbaarheid en het draagvlak van je organisatie versterken. Het is dus belangrijk om eerst je doel scherp voor ogen te hebben. Wat wil je bereiken met je online zichtbaarheid?

 Om een helder doel te formuleren kan je denken aan het korte termijn succes wat je nodig hebt om de lange termijn doelstellingen van je organisatie te realiseren. Heeft je organisatie bijvoorbeeld nieuwe donateurs nodig? Wil je de naamsbekendheid van je organisatie vergroten? Of de relatie met je huidige achterban versterken?

Wanneer je dit doel helder hebt is de vraag: hoe gaan we dit doel realiseren?

Om daadwerkelijk de gewenste impact te maken heb je een strategie nodig die gebaseerd is op deze drie pijlers. 

De synergie van een integrale aanpak

Je online zichtbaarheid is altijd een samenspel tussen de branding, de communicatie en de marketing van je organisatie. Je kan een heel sterk verhaal hebben (branding), maar als niemand je kent heb je daar niet zoveel aan (marketing). Je kan veel volgers hebben op sociale media (communicatie), maar als zij niet de motivatie hebben om iets bij je te kopen, dan komen ze nooit in actie (marketing).

Je gaat je doelen alleen realiseren door de synergie van een integrale aanpak waarbij de branding, communicatie en marketing van je missiegedreven organisatie, elkaar gaan versterken.

Inrichten van een duurzaam proces

Niets is vervelender dan keihard werken zonder dat het iets oplevert. Het kost niet alleen ontzettend veel tijd en geld. Het geeft ook totaal geen voldoening! Om doelgericht en efficiënt te werken is het daarom ontzettend belangrijk om een duurzaam proces in te richten. Dit proces verdelen wij altijd in drie fases:

1.     Een strategische fase om te richten.
In deze fase ontwikkelen we een op-maat gemaakt strategisch plan. We brengen alle belangen in kaart, onderzoeken de verschillende mogelijkheden, kijken naar de draagkracht en ervaringen van de organisatie etc. Op basis van deze input maken we een strategisch plan.

2.     Een ontwikkelfase om in te richten
Nu we een strategisch plan hebben weten we precies wat we nodig hebben. Elk product heeft een eigen functie in onze overkoepelende strategie. Deze kaders geven ontzettend veel behulpzame sturing aan de makers. Een regisseur, grafisch vormgever of communicatieadviseur weet nu precies wat de functie is van zijn bijdrage in de totale strategie. Samen ontwikkelen we de producten die we nodig hebben voor ons strategisch plan.

3.     Een implementatiefase om te verrichten

Weet je nog: We hadden een doel voor ogen! Met de ontwikkelde producten kunnen we dit doel nu gaan realiseren. Daarvoor moeten onze video’s, communicatiemiddelen of huisstijlelementen wel goed worden ingezet. In deze fase focussen we ons op implementatie en optimalisatie. Hoe beter we de strategie uitvoeren, hoe groter de kans op succes! 

Het belang van een complementaire samenwerking

Het derde en laatste inzicht om daadwerkelijk impact te maken, is het belang van een complementaire samenwerking. Zoals je kan zien heb je veel verschillende expertises nodig om het gewenste resultaat te realiseren. Van strategie tot concepten, van grafisch vormgeving tot communicatieadvies, van videocreatie tot marketing… Je hebt het allemaal nodig.

Maar het is onrealistisch om al deze expertises van één persoon te verwachten. Mensen moet je in hun kracht zetten. Dan gaan ze floreren! Daarom zijn wij altijd gericht om de complementaire samenwerking. Welke expertises heb je als organisatie al in huis? Hoe zetten we die expertises goed in? En wat moeten wij als mediapartner inbrengen om de gewenste resultaten te realiseren?

Deze drie inzichten hebben we bij Living Image helemaal verweven in onze manier van werken. Dit zijn we de Living Image Formule gaan noemen. En of we nu een documentaire, cross mediale campagne of integrale marketingstrategie uitvoeren: met deze Living Image Formule maken we daadwerkelijk impact met missie gedreven organisaties!


Boek een gratis adviesgesprek!

Onze mediastrategen denken graag met je mee.

Wij zijn net als jij missiegedreven

Adres

Mariahoek 17
3511 LG Utrecht
06 34 50 10 60
info@livingimage.nl

Volg ons:

Boek een gratis adviesgesprek!

Onze mediastrategen denken graag met je mee.

Wij zijn net als jij missiegedreven

Adres

Mariahoek 17
3511 LG Utrecht
06 34 50 10 60
info@livingimage.nl

Volg ons:

Boek een gratis adviesgesprek!

Onze mediastrategen denken graag met je mee.

Wij zijn net als jij missiegedreven

Adres

Mariahoek 17
3511 LG Utrecht
06 34 50 10 60
info@livingimage.nl

Volg ons: