Door deze marketingstrategie kwamen 6000 mensen naar de bioscoop

Inzicht

Geschreven door:

Felix Govers

Mediastrateeg

Nov 15, 2024

 The Chosen in Nederland 

Living Image is als mediapartner verantwoordelijk voor The Chosen in Nederland.  

De TV-show gaat zeven seizoenen maken die in Nederland onder andere uitgezonden worden bij onze partners van de EO, Family7 en New Faith Network. In 2024 was de première van seizoen 4.  

Op initiatief van uitgeverij NEEMA-Vuurbaak werden bioscooppartners als VUE, Kinepolis en Pathé benaderd. Zouden zij openstaan voor een bioscooprelease van de eerste twee afleveringen van seizoen 4? Bedenk je even: dit is toch een vreemd verzoek. Wie gaat er nu nieuwe afleveringen van een serie in de bioscoop kijken? En dan ook nog een christelijke serie. Daar is toch geen publiek voor?  

6000 superfans in de bioscoop 

Niets bleek minder waar. Er kwamen 6000 mensen naar meer dan 50 bioscopen door heel Nederland. Het was een groot succes! Dit succes kwam niet uit de lucht vallen maar was een resultaat van een marketingstrategie die we al 1.5 jaar daarvoor in hadden gezet.  

Vanaf het begin waren we overtuigd van de kwaliteit van het product. The Chosen brengt de verhalen uit de Bijbel op een prachtige manier dichtbij. Desondanks waren we ons er ook van bewust dat mensen even tijd nodig hebben om deze serie te ontdekken. De serie komt een beetje traag op gang waardoor het even tijd kost voordat je het gaat waarderen. Maar als je er eenmaal inzit, ben je hooked! 

Een marketingstrategie met drie uitgangspunten 

De eerste fase van onze marketingstrategie had drie uitgangspunten: naamsbekendheid realiseren, de serie toegankelijk maken door het gratis aan te bieden op diverse VOD-platforms en superfans verbinden aan het merk met inspirerende sociale media kanalen.   

In December 2022 lanceerde we The Chosen samen met NEEMA en de Evangelische Omroep, met een spectaculair event voor key-partners in Amsterdam Eye. Zo positioneerde we The Chosen als een sterk, relevant en inspirerend merk.  

Voor de brand awareness waren we de rest van het jaar duidelijk aanwezig op belangrijke events van de doelgroep zoals Opwekking, Empowered en New Wine. Ook brachten onze distributiepartners The Chosen voortdurend onder de aandacht van hun achterban en zorgde we voor een ‘Always-On Campagne’ met online advertenties op de relevante sociale media.  

Al deze activiteiten waren erop gericht om naamsbekendheid te realiseren mensen te leiden naar één van de VOD-platforms en in de eigen (gelokaliseerde) The Chosen App, waar ze de serie gratis konden kijken.  

Werken aan inspirerende sociale media kanalen.  

Om de superfans te binden aan het merk ging onze focus naar het bouwen van inspirerende sociale media kanalen. We ontwikkelde een sterke en effectieve content strategie door deels content vanuit het Amerikaanse team te reposten en deels eigen content te maken met verhalen rondom The Chosen uit Nederland. Zo deelde we behind-the-scenes, interviews met cast en inspirerende fragmenten en maakte we video’s van watch party’s, getuigenissen en evenementen.  

Door de combinatie van brand awareness en sterke sociale mediakanalen, groeide The Chosen in Nederland binnen 2 jaar naar 2 miljoen views en meer dan 30.000 volgers op diverse sociale mediakanalen.  

Na 1.5 jaar investeren was het tijd voor de volgende stap: de bioscooprelease van seizoen 4!  

Online interactie als input op de strategie 

Daarvoor was het eerst belangrijk om te testen of er überhaupt behoefte was aan een bioscoopervaring van The Chosen. En hoe test je de behoefte beter dan het je doelgroep gewoon te vragen? Daarvoor maakte we een leuk filmpje die we op sociale media deelde. De reacties waren overweldigend. We kregen bijna 1000 reacties van superfans die hun enthousiasme niet konden inhouden.   

Het was een primeur. Nog nooit eerder was een aflevering van een christelijke serie in de bioscoop vertoond. Toch kreeg het team van NEEMA het voor elkaar: de eerste zalen werden beschikbaar gesteld. En als ze volgeboekt waren kwamen er nieuwe zalen bij. Zo werkt dat.  

Samenwerken met influencers 

Om de campagne een boost te geven vroegen we vier bekende influencers om hun ervaring met The Chosen te delen. Deze aanbevelingen publiceerde we als inspirerende items in alle bekende christelijke media die we konden verzinnen. Van het Nederlands Dagblad tot Groot Nieuws Radio, van CVandaag tot het Katholiek Nieuwsblad.   

De combinatie van activatie van superfans via sociale media en inspiratie van een breder publiek via traditionele media, leidde uiteindelijk tot een uiterst succesvolle campagne!  

Bioscopen blij, The Chosen blij, Living Image blij! 

Meer lezen? Dit vind je misschien ook interessant!

Boek een gratis adviesgesprek!

Onze mediastrategen denken graag met je mee.

Wij zijn net als jij missiegedreven

Adres

Mariahoek 17
3511 LG Utrecht
06 34 50 10 60
info@livingimage.nl

Volg ons:

Boek een gratis adviesgesprek!

Onze mediastrategen denken graag met je mee.

Wij zijn net als jij missiegedreven

Adres

Mariahoek 17
3511 LG Utrecht
06 34 50 10 60
info@livingimage.nl

Volg ons:

Boek een gratis adviesgesprek!

Onze mediastrategen denken graag met je mee.

Wij zijn net als jij missiegedreven

Adres

Mariahoek 17
3511 LG Utrecht
06 34 50 10 60
info@livingimage.nl

Volg ons: