Eigentijdse communicatie voor de Oud-Katholieke Kerk
De Oud-Katholieke Kerk van Nederland is een van de oudste kerkgenootschappen van ons land. Ze vindt haar inspiratie in de eerste eeuwen van het christendom. Tegelijk is de Oud-Katholieke Kerk eigentijds en ‘open minded’ katholiek. De kerk telt momenteel een kleine 5.000 gelovigen in 28 parochies in Nederland. Living Image ondersteunt de Oud-Katholieke Kerk in de omslag van offline naar online communicatie.
Wat we hebben gedaan:
Merkstrategie
Communicatie
Positionering als eigentijdse kerk
De Oud-Katholieke Kerk heeft haar naam niet mee. Want voor een eigentijdse kerk klinkt het woordje 'oud' best wel een beetje… oud. We hebben daarom gekozen om de kerk kleurrijk en toegankelijk neer te zetten als 'een eigentijdse geloofsgemeenschap met een rijke liturgie'. Kernwoorden zijn: katholiek, divers, eigenwijs, gastvrij en liturgie. We lichten aspecten uit die de kerk bijzonder maken, zoals haar inzet voor de oecumene, haar progressieve standpunten, de kracht van rituelen en een eigentijdse duiding van een eeuwenoude liturgie.
Steeds duidelijker het verhaal overbrengen
We zijn meerjarenpartner van de Oud-Katholieke Kerk. Na elk jaar evalueren we de resultaten en maken we op basis daarvan een nieuwe strategie voor het komende jaar. De eerste jaren lag de focus op het inrichten van social media-kanalen, het opzetten van een online nieuwsbrief en het versterken van de communicatie van parochies. Vervolgens hebben we de website een make-over gegeven, nieuwe foto's gemaakt, folders ontwikkeld en het eenmalige magazine Kom&Zie uitgebracht. Voor 2025 ontwikkelen we een online product met daaraan een mailfunnel gekoppeld. Hiermee is het zwaartepunt gaandeweg verschoven naar een meer 'externe' doelgroep, van mensen die de Oud-Katholieke Kerk nog niet zo goed kennen, maar mogelijk wel geïnteresseerd zijn.
"Het is bijzonder om te zien hoe betrokken oud-katholieken zijn bij hun kerk. De online nieuwsbrief, gericht op betrokken leden, heeft snel een enorm hoog openings- en doorklikpercentage. Nu ligt er de uitdaging om een nieuwe doelgroep te betrekken bij dit mooie kerkgenootschap."
Janneke, onze mediastrateeg en -coördinator
Webbeheer en coördinatie
Onze eindredacteur coördineert, in samenwerking met een Living Image-redacteur, alle webberichten op de website van de Oud-Katholieke Kerk. Dit gaat enerzijds om nieuwsberichten vanuit het landelijke kerkgenootschap. Daarnaast regelt ze interviews, reportages, informatieve artikelen en coördineert ze het correspondenten-netwerk. Met een mix van toegankelijke, persoonlijke artikelen en meer diepgravende verdiepingsartikelen wordt een brede doelgroep aangesproken.
Social media: advies en redactie
Een klein team vanuit Living Image, bestaande uit de eindredacteur, redacteur en vormgever, zorgt samen voor passende en pakkende social mediakanalen. Elk kanaal heeft een andere doelgroep. Op Facebook bedienen we vooral de interne kerkgemeenschap, terwijl Instagram meer extern gericht is. Op basis van inhoudelijke contentpijlers (zoals kerk, mensen en wereld) hebben we terugkerende rubrieken ontwikkeld en vormgegeven. We ontwikkelen de huisstijl van de Oud-Katholieke Kerk gaandeweg steeds verder door, zodat deze geschikt is voor allerlei soorten rubrieken.