
Een documentaire is een krachtig middel om belangrijke thema’s tot leven te brengen. Met sterke storytelling en aangrijpende beelden brengt een documentaire een maatschappelijk onderwerp voelbaar dichtbij. Of het nu gaat om het versterken van een campagne, verdieping aanbrengen voor een specifieke doelgroep, of het aanjagen van maatschappelijk debat: een documentaire maakt impact die blijft hangen.
Onze documentaires
Hoe maak je impact met een documentaire?
Documentaire als gamechanger
Beïnvloed de publieke opinie door aandacht in de media en politiek
De documentaire Long Road Ahead bewees hoe krachtige storytelling nationale en internationale aandacht kan trekken. Met optredens bij Pauw en 1Vandaag en vertoningen op prominente locaties zoals het Europees Parlement en de Tweede Kamer, bracht deze documentaire, gemaakt in samenwerking met Dorcas, het thema van regionale vluchtelingen van IS in Irak effectief op de kaart.
Documentaire als verdiepingsmateriaal
op een relevant thema
Beïnvloed de publieke opinie door aandacht in de media en politiek
Documentaires kunnen ook worden ingezet als verdiepingsmateriaal om complexe maatschappelijke thema’s inzichtelijk en bespreekbaar te maken. Under Pressure is bijvoorbeeld een onafhankelijke documentaire over de oorlog in Oekraïne, waarin we de impact van conflict op militairen en burgers rauw en oprecht vastleggen. Nu zetten we deze film in samenwerking met Defensie in als verdiepingsmateriaal voor geestelijk verzorgers, om hen te ondersteunen in hun cruciale werk en bij te dragen aan diepere gesprekken over veerkracht, trauma en menselijkheid in tijden van oorlog.
Documentaire als positioneringsstrategie
Versterk de relevantie van je organisatie met een inspirerende documentaire
Wil je de relatie met jouw doelgroep versterken? Door een documentaire te ontwikkelen rond een thema dat voor jouw organisatie van belang is, positioneer je jezelf als een relevant en toonaangevend merk voor jouw doelgroep. Een goed voorbeeld hiervan is The Green Line, een documentaire over Libanon gemaakt voor Tearfund over polarisatie en meningsverschillen en hoe je die kunt overbruggen.
Documentaire als tool voor verandering
Inspireer, verbind en breng verandering teweeg
We kennen allemaal voorbeelden als An Inconvenient Truth en BOOS – producties die zijn gemaakt om verandering teweeg te brengen bij kijkers. Een soortgelijk doel inspireerde ons bij het maken van Arctic Light. Deze documentaire wordt door YWAM ingezet als een krachtige tool om hoop en perspectief te bieden in de afgelegen vissersdorpjes van Groenland. In een omgeving waar nergens ter wereld meer zelfdoding voorkomt, opent Arctic Light de deur naar gesprekken over geloof, veerkracht en gemeenschapszin. Het is een inspirerende bron die niet alleen verandering aanwakkert, maar ook verbinding en nieuwe hoop brengt.
Documentaire als mijlpaal
Breng het verleden tot leven en inspireer voor de toekomst!
Een documentaire is een krachtig middel om een mijlpaal te markeren, zoals een jubileum, en een blijvende indruk achter te laten. Zo legden we met NVVK 90 jaar Schuldhulpverlening vast en brachten we voor Maatschappij van Welstand 200 jaar terug naar een documentaire van 40 minuten. Hiermee breng je niet alleen het verhaal van het verleden tot leven - de ontstaansgeschiedenis - maar schets je ook een inspirerende visie op de toekomst. Zo’n documentaire werkt aanstekelijk: intern versterkt het trots en betrokkenheid binnen de organisatie, terwijl het extern nieuwe energie en aandacht genereert voor de missie en doelen.